Niet alleen de zorgleerlingen, maar ook de zoals wij dat noemen: ‘plusleerlingen’, krijgen bij ons op school de nodige zorg. Wanneer een leerling extra uitdaging nodig heeft, dan kijken we naar een aangepast programma. Wanneer deze leerlingen namelijk niet worden uitgedaagd kunnen er zaken ontstaan zoals ontwijkend leergedrag, onderpresteren of faalangst. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de leerling kunnen dit verschillende aanpassingen zijn.
Compacten en verrijken
Leerlingen die in een plusprogramma zitten maken niet alle lesstof. Dit is ook niet nodig, omdat zij soms bepaalde doelen al beheersen en vaak sneller leren dan andere kinderen, waardoor ze niet zoveel oefenstof nodig hebben. Om er toch voor te zorgen dat zij voldoende begeleiding krijgen, wordt er per vakgebied bekeken wat de leerling mee doet en welke leerstof overgeslagen kan worden, zoals bijv. herhaling. Dat noemen we compacten. De tijd die hierdoor over is, wordt gebruikt om de leerling verrijking aan te bieden. Met verrijking bedoelen wij dat leerlingen bijvoorbeeld met rekenen extra uitdagende rekenopdrachten krijgen. Dit zijn opdrachten die bij de methode horen, maar kunnen ook gevonden worden in aanvullende materialen als Rekentijger of Kien. Het is van belang dat de leerling op eigen niveau tot leren komt en dus ervaart dat het niet altijd makkelijk is en moet leren doorzetten.
Als VVTO school liggen er daarnaast nog extra kansen voor verrijking.
In de bovenbouw zijn er leerlingen die bijvoorbeeld een spreekbeurt in het Engels houden of een boekbespreking. Verder wordt er gekeken naar welke leerlingen van plan zijn om tweetalig onderwijs te gaan volgen in het voortgezet onderwijs. Zij krijgen een speciaal programma ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Naast verrijkingsopdrachten vanuit de methode bestaat bij ons ook de mogelijkheid om andere vakgebieden te volgen. Zo kunnen leerlingen met bijvoorbeeld Spaans aan de slag of gaan zij zich door middel van diverse opdrachten meer verdiepen in geschiedenis of aardrijkskunde of science.